Jyväskylän Palokan hammashoitolassa voidaan panna potilaan purukalusto kuntoon yhdellä istumalla. Uusi hoitomalli on saanut kiitosta sekä asiakkailta että henkilökunnalta.
Helsinkiläisellä yksityisellä hammaslääkäriasemalla on kehitetty toiminnan ohjausjärjestelmä, jota hammaslääkäri, projektipäällikkö Elina Tuppurainen vertaa lennonjohtoon.
”Vastaanotossa työskentelevä vuoropäällikkö voi tarkastaa yhdellä silmäyksellä tietokoneruudulta hoitolan tilanteen: kauanko vastaanotolla olevan potilaan hoito vielä kestää, mikä huone on vapaana, kuka hammaslääkäri on lähdössä tauolle ja niin edelleen.”
Hammashoitolassa on kymmenen samanlaista hoitohuonetta. Myös välineistö on yhdenmukaistettu. Hammaslääkäreillä ei ole omaa työhuonetta, vaan henkilökunta siirtyy työpäivän aikana huoneesta toiseen kunkin potilaan hoitotarpeen mukaan.
”Potilaalle annetaan tunnin aikaikkuna. Kun tarkka vastaanottoaika selviää, hänelle lähetetään tekstiviesti 30 minuuttia ennen hoidon alkamista.”
Hoidon kesto riippuu suun kunnosta. Tarkastuksessa saatetaan esimerkiksi huomata, että kipua aiheuttaneen lohjenneen hampaan lisäksi kannattaisi paikata myös viereisen hampaan reikä sekä poistaa hammaskivi.
”Tarkastuksen perusteella sovitaan, mitä käynnin aikana tehdään. Tarkoituksena on, että aikuiselle potilaalle hoito annetaan kerralla, eikä hänen tarvitse jäädä odottamaan uutta aikaa.”
Tuppuraisen mukaan noin 60 prosentilla aikuisista hampaat on mahdollista hoitaa kuntoon alusta loppuun yhdellä käynnillä, mikäli hoidettava vain jaksaa istua niin kauan suu auki.
”Potilas säästää rahaa, koska hänen ei tarvitse rampata hoidoissa. Hinnat ovat samat kuin muissakin terveyskeskuksen hammashoitoloissa.”
Potilailta tulee kiitosta
Hyvää palautetta on saatu niin potilailta kuin henkilökunnaltakin. ”Ennen tuli viisi kiitosta vuodessa, nyt saamme kehuja saman verran päivässä. Vanhimmat tyytyväiset asiakkaat ovat olleet 90-vuotiaita”, Tuppurainen kertoo.
Jyväskyläläinen Petri Ylönen, 52, ei selvinnyt kertakäynnillä, mutta kiittelee uutta järjestelmää.
”Tekstiviesti on loistava idea, ei tarvitse enää kirjoittaa muistilappuja. Pääsen vastaanotolle nopeasti, sillä asun 150 metrin päässä ja työpaikaltakin on matkaa vain viisi kilometriä.”
Ensimmäisellä käynnillä paikattiin kaksi hammasta ja yritettiin poistaa tulehtunut, haljennut takahammas. Yksi hampaan kolmesta juuresta oli kuitenkin leukaluussa kiinni, joten sen irrottamiseen tarvittiin kirurgi.
Ylönen muistelee 1970-lukua, jolloin hammaslääkärille menoa pelättiin kuin ruttoa. Nyt puudutetaan ja huolehditaan muutenkin potilaiden tarpeista.
”Palvelu pelaa. Munuaisten vajaatoiminnan takia en voi syödä kaikkia lääkkeitä. Kirurgi selvitti tilannettani soittamalla Jyväskylän keskussairaalaan ja määräsi etukäteen penisilliiniä.”
Aikataulut elävät koko ajan. Hammaslääkäri ei siis tiedä etukäteen, keitä kaikkia hän tulee päivän aikana hoitamaan. Ajatus kuulostaa liukuhihnatyöltä, mutta hammaslääkäri Tiina Rantala on toista mieltä.
”Lähdin kokeiluun avoimin mielin. Uusi malli on tuonut vaihtelua ja vapautta, koska enää ei ole tiukkoja aikatauluja. Työtä voi tehdä nyt rauhassa kelloon vilkuilematta. Se on hyvä asia myös potilaan kannalta. Omaa työhuonettakaan en kaipaa.”
Potkut vanhoille käytännöille
Maaliskuussa 2015 alkanut kokeilu on osa Aalto-yliopiston Jyvä-hanketta, jossa yksityisellä puolella kehitettyjä ja hyviksi havaittuja tapoja tuodaan julkiseen terveydenhuoltoon.
Elina Tuppurainen kertoo, että uudet tavat korvaavat tiensä päähän tulleita terveydenhuollon käytäntöjä, joista jotkut ovat jo 200 vuotta vanhoja. Älykkäällä teknologialla lisätään tuottavuutta ja pystytään vastaamaan paremmin potilaan tarpeisiin sekä lisäämään valinnanvapautta.
”Uusi toimintamalli on säästänyt aikaa ja rahaa, koska samalla henkilöstömäärällä on voitu hoitaa enemmän asiakkaita. Viiden kuukauden potilasjono lyheni kolmessa kuukaudessa neljään viikkoon. Tehokkuus parani 20 prosenttia.”
Tuppuraisen mukaan käytäntö sopii perushoitoa tarvitseville terveille aikuispotilaille, joilla on mahdollisuus tulla hoitoon joustavasti. Sen sijaan erikoishammashoitoa tai esimerkiksi juurihoitoa tarvitsevat ohjataan normaalille vastaanotolle.
Tammikuusta 2016 lähtien malli on ollut osa Palokan hammashoitolan normaalia toimintaa. Tavoitteena on, että samainen malli otetaan käyttöön muissakin Jyväskylän kaupungin hammashoitoloissa. Esittelytilaisuudet ovat herättäneet kiinnostusta ympäri Suomen.
ULLA SAIKKONEN, teksti
Mainos – sisältö jatkuu alla
Tilaa Kodin Pellervo nyt
Kodin Pellervo on ystävä, jonka seuraan jokainen voi tulla juuri sellaisena kuin on. Jutuistamme välittyy mummolan kiireetön tunnelma, vaikka ne ovat raikkaasti tätä päivää. Elämme leppoisasti ja annamme toistenkin elää.
Tätiparkourporukka loikkii, pomppii ja könyää niin, että nivelet naukuvat riemusta ja lihakset huutavat ilolla hoosiannaa. Nuorten miesten suosima laji sieppasi mukaansa leidit, joiden ikähaitari on ”yli eläkeiän, mutta alle sata.”
Suomi jakautuu joukkoliikenteen tarjonnassa ennennäkemättömällä tavalla. Korona näivetti muutosten kourissa ollutta alaa entisestään. Ensi kesänä vaikkapa Valamon luostariin ei enää linjurilla pääse.
Parhaan kokemuksen tarjoamiseksi käytämme teknologioita, kuten evästeitä, tallentaaksemme ja/tai käyttääksemme laitetietoja. Näiden tekniikoiden hyväksyminen antaa meille mahdollisuuden käsitellä tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia tällä sivustolla. Suostumuksen jättäminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset
Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Tilastot
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.