
Koukussa kelkkoihin
Moottorikelkasta on etenkin maaseudulla moneksi. Mutta montako kelkkaa tarvitsee yksi mies? Reijo Juholan vastaus on selvä: vähintään 54.
Tavallisten ihmisten ainutlaatuisia tarinoita. Elettyä viisautta, osaavia käsiä, mielenkiintoisia harrastuksia ja kiinnostuksen kohteita.
Moottorikelkasta on etenkin maaseudulla moneksi. Mutta montako kelkkaa tarvitsee yksi mies? Reijo Juholan vastaus on selvä: vähintään 54.
Isokyröläinen Reijo Haapanen viettää mielellään aikaa verstaassaan. Siellä on nikkaroitu keinutuolit, polkupyörä, mahapiironki – paljon pientä ja suurta.
Tuupovaarassa tehdään kenkiä perinteisin menetelmin. Supikkaan malli on pysynyt samana ainakin parisataa vuotta ja toimii hyvin edelleen. Jalkine suorastaan hyväilee käyttäjäänsä.
Ensimmäiset muinaispukunsa Mari Varonen osti. Ne herättivät nopeasti poltteen valmistaa pukuja itse.
Hanna Kovanen muutti takaisin synnyinsaarelleen Utöhön ja loi itselleen uuden ammatin meren pauhinan keskelle.
Nämä nuorukaiset eivät kärtä vanhemmiltaan viimeisimpiä muotiuutuuksia. Edes uudenkarheat mopot eivät innosta, vaan vanhempaa vuosimallia niiden olla pitää.
Nallentekijä tarvitsee sokkaa, prikkaa ja pahvikiekkoa ennen kuin leikkikarhu on valmis. Päivikki Otronen löysi pörheän työnsä surun vastapainoksi.
Perälän kauppiassuku huolehti kyläläisistä aikana, jolloin sosiaaliturva oli heikko. Marjukka Perälä perusti kauppamuseon kaikkien hyvinvointivaltiota rakentaneiden kauppiaiden muistoksi.
Kuvataiteilija Harro Koskinen piirtää talonpoikaisveneitä veistäjille, ompelee purjeita ja unelmoi perinteen jatkajista.
Kansanmuusikko, käsityöläinen Liisa Matveinen palasi muutama vuosi sitten juurilleen Ilomantsiin ja on työllistänyt itsensä käsitöillä ja musiikilla. Puuhaa riittää myös liki 100-vuotiaan talon kunnostamisessa.
Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, noin 60 prosenttia äänestysikäisistä suomalaisista äänestää kesäkuun kuntavaaleissa. Moni ilmaisee äänellään myös mielipiteensä valtakunnan politiikasta.
Autoilu sähköistyy kovaa kyytiä, halusimme sitä tai ei. Liikenteen päästöjen vähentäminen on hyvä tavoite, mutta latausverkko maaseudulla on vielä kovin harva.
Parhaan kokemuksen tarjoamiseksi käytämme teknologioita, kuten evästeitä, tallentaaksemme ja/tai käyttääksemme laitetietoja. Näiden tekniikoiden hyväksyminen antaa meille mahdollisuuden käsitellä tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia tällä sivustolla. Suostumuksen jättäminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.