Jyväskylän Palokan hammashoitolassa voidaan panna potilaan purukalusto kuntoon yhdellä istumalla. Uusi hoitomalli on saanut kiitosta sekä asiakkailta että henkilökunnalta.
Helsinkiläisellä yksityisellä hammaslääkäriasemalla on kehitetty toiminnan ohjausjärjestelmä, jota hammaslääkäri, projektipäällikkö Elina Tuppurainen vertaa lennonjohtoon.
”Vastaanotossa työskentelevä vuoropäällikkö voi tarkastaa yhdellä silmäyksellä tietokoneruudulta hoitolan tilanteen: kauanko vastaanotolla olevan potilaan hoito vielä kestää, mikä huone on vapaana, kuka hammaslääkäri on lähdössä tauolle ja niin edelleen.”
Hammashoitolassa on kymmenen samanlaista hoitohuonetta. Myös välineistö on yhdenmukaistettu. Hammaslääkäreillä ei ole omaa työhuonetta, vaan henkilökunta siirtyy työpäivän aikana huoneesta toiseen kunkin potilaan hoitotarpeen mukaan.
”Potilaalle annetaan tunnin aikaikkuna. Kun tarkka vastaanottoaika selviää, hänelle lähetetään tekstiviesti 30 minuuttia ennen hoidon alkamista.”
Hoidon kesto riippuu suun kunnosta. Tarkastuksessa saatetaan esimerkiksi huomata, että kipua aiheuttaneen lohjenneen hampaan lisäksi kannattaisi paikata myös viereisen hampaan reikä sekä poistaa hammaskivi.
”Tarkastuksen perusteella sovitaan, mitä käynnin aikana tehdään. Tarkoituksena on, että aikuiselle potilaalle hoito annetaan kerralla, eikä hänen tarvitse jäädä odottamaan uutta aikaa.”
Tuppuraisen mukaan noin 60 prosentilla aikuisista hampaat on mahdollista hoitaa kuntoon alusta loppuun yhdellä käynnillä, mikäli hoidettava vain jaksaa istua niin kauan suu auki.
”Potilas säästää rahaa, koska hänen ei tarvitse rampata hoidoissa. Hinnat ovat samat kuin muissakin terveyskeskuksen hammashoitoloissa.”
Potilailta tulee kiitosta
Hyvää palautetta on saatu niin potilailta kuin henkilökunnaltakin. ”Ennen tuli viisi kiitosta vuodessa, nyt saamme kehuja saman verran päivässä. Vanhimmat tyytyväiset asiakkaat ovat olleet 90-vuotiaita”, Tuppurainen kertoo.
Jyväskyläläinen Petri Ylönen, 52, ei selvinnyt kertakäynnillä, mutta kiittelee uutta järjestelmää.
”Tekstiviesti on loistava idea, ei tarvitse enää kirjoittaa muistilappuja. Pääsen vastaanotolle nopeasti, sillä asun 150 metrin päässä ja työpaikaltakin on matkaa vain viisi kilometriä.”
Ensimmäisellä käynnillä paikattiin kaksi hammasta ja yritettiin poistaa tulehtunut, haljennut takahammas. Yksi hampaan kolmesta juuresta oli kuitenkin leukaluussa kiinni, joten sen irrottamiseen tarvittiin kirurgi.
Ylönen muistelee 1970-lukua, jolloin hammaslääkärille menoa pelättiin kuin ruttoa. Nyt puudutetaan ja huolehditaan muutenkin potilaiden tarpeista.
”Palvelu pelaa. Munuaisten vajaatoiminnan takia en voi syödä kaikkia lääkkeitä. Kirurgi selvitti tilannettani soittamalla Jyväskylän keskussairaalaan ja määräsi etukäteen penisilliiniä.”
Aikataulut elävät koko ajan. Hammaslääkäri ei siis tiedä etukäteen, keitä kaikkia hän tulee päivän aikana hoitamaan. Ajatus kuulostaa liukuhihnatyöltä, mutta hammaslääkäri Tiina Rantala on toista mieltä.
”Lähdin kokeiluun avoimin mielin. Uusi malli on tuonut vaihtelua ja vapautta, koska enää ei ole tiukkoja aikatauluja. Työtä voi tehdä nyt rauhassa kelloon vilkuilematta. Se on hyvä asia myös potilaan kannalta. Omaa työhuonettakaan en kaipaa.”
Potkut vanhoille käytännöille
Maaliskuussa 2015 alkanut kokeilu on osa Aalto-yliopiston Jyvä-hanketta, jossa yksityisellä puolella kehitettyjä ja hyviksi havaittuja tapoja tuodaan julkiseen terveydenhuoltoon.
Elina Tuppurainen kertoo, että uudet tavat korvaavat tiensä päähän tulleita terveydenhuollon käytäntöjä, joista jotkut ovat jo 200 vuotta vanhoja. Älykkäällä teknologialla lisätään tuottavuutta ja pystytään vastaamaan paremmin potilaan tarpeisiin sekä lisäämään valinnanvapautta.
”Uusi toimintamalli on säästänyt aikaa ja rahaa, koska samalla henkilöstömäärällä on voitu hoitaa enemmän asiakkaita. Viiden kuukauden potilasjono lyheni kolmessa kuukaudessa neljään viikkoon. Tehokkuus parani 20 prosenttia.”
Tuppuraisen mukaan käytäntö sopii perushoitoa tarvitseville terveille aikuispotilaille, joilla on mahdollisuus tulla hoitoon joustavasti. Sen sijaan erikoishammashoitoa tai esimerkiksi juurihoitoa tarvitsevat ohjataan normaalille vastaanotolle.
Tammikuusta 2016 lähtien malli on ollut osa Palokan hammashoitolan normaalia toimintaa. Tavoitteena on, että samainen malli otetaan käyttöön muissakin Jyväskylän kaupungin hammashoitoloissa. Esittelytilaisuudet ovat herättäneet kiinnostusta ympäri Suomen.
ULLA SAIKKONEN, teksti