Siirry sisältöön

”Kuluttajina ihmiset turtuvat ja kyllästyvät tuttuun ja haluavat usein jotain uutta”, selittää sosiologian professori ja kulutustutkija Terhi-Anna Wilska Jyväskylän yliopistosta.

Ja kun ostajia riittää, lisääntyy tavaran tarjonta. Erityisen mielenkiintoisena tutkija pitää joulukalentereiden laajenemista lasten tuotteista aikuisten maailmaan.

”Aikuisten kalentereihin saattaa liittyä nostalginen kaipuu lapsuuteen. Kalenterin avulla halutaan tavoittaa jotain joulunodotuksen jännityksestä ja ehkä vähän paeta aikuisuutta. Lisäksi joulukalenteri tarjoaa mahdollisuuden yllättyä ja saada elämyksiä massakulutuksen keskellä.”

Kalenteri myös viihdyttää.

”Taloudellisesti vaikeina aikoina raha ei monella riitä isoihin ostoksiin ja elämyksiin, joten arkeen etsitään kalenterin kaltaisia pienempiä iloja ja hassutuksia. Leikkisyys ja hassuttelu ovat ominaisuuksia, joita aikuisiltakin nykyään tunnutaan vaadittavan”, Wilska miettii.

Ristiriitaiselta kalenteriboomi tuntuu siksi, että se kulkee kaukana kestävän kehityksen trendistä. Kalenteritilpehöörit ja -herkut eivät suinkaan aina ole eettisiä, ekologisia tai terveellisiä.

Ei Wilska silti nykypäivän kalentereita tyystin tuomitsisikaan. Mieluisa joulukalenteri saattaa jollekin olla juuri se pieni tekijä, joka auttaa heräämään sysipimeään talviaamuun.

”Viisasta on kalenteriostoksilla silti kysyä itseltään, että kuinka välttämätön se on ja mihin sitä tarvitsee.”

Näinä aikoina läheisensä – tai itsensä – ilahduttaminen on ihan kelpo syy.

1.12. joulukalentereiden ensimmäiset luukut aukeavat. Adventtikalenterit alkavat jo 29.11. ensimmäisestä adventista.

Mainos – sisältö jatkuu alla

Tilaa Kodin Pellervo nyt

Kodin Pellervo on ystävä, jonka seuraan jokainen voi tulla juuri sellaisena kuin on. Jutuistamme välittyy mummolan kiireetön tunnelma, vaikka ne ovat raikkaasti tätä päivää. Elämme leppoisasti ja annamme toistenkin elää.

Mainos päättyy